Sunday, October 3, 2010

manusia

petang yg dingin,
sedingin jiwaku,
namun tak adil bagiku berperasaan sebegini,
mulakan langkah,
terus kedepan.

datangku bukan tak di ajak,
namun layanan yg ku terima sebaliknya,
tabahkan hati, tebalkan muka,
bersalaman, memberi senyuman ikhlas,
namun, plastik, tahi yg aku terima,
pasrah, tempat dia, bukan aku.

eh,
kawan,
aku menegur,
erk, hai (sinis)
ohw, terus ke meja makan,
xpelah, siapalah aku,
tetamu yg diundang dasar terpaksa.

mari bergambar!,
ush, kawannya menegur,
pasrah, senyap aja,
kenapa?takut orang tahu aku berkawan dgn mereka?
senyuman pembohongan terukir halus,
click-click, senyum......
plastik.

kawan,
bagaimana jiwa nak aman,
kalau asik cantas-mencantas
orang berjaya akibat usaha,
bukan berjaya akibat kipasan,
dulu kau orang yang paling membenci beliau,
namun kini kau bff dgn dia?
kau ludah dan kau jilat kembali?
dah tak ada harga diri?
mengata orang ego dan plastik?
namun apa pula nama kau?
malaikat?
lebih teruk dari iblis.

tak perlu hidup belagak,
harta engkau bukan milikmu, tapi keluargamu,
jangan menghina orang,
memandang rendah kepada yg lain,
mencaci, menghina dan menfitnah,
aku berjaya atas usaha dan kerja keras,
bukannya berbekalkan air liur semata2,
nemang betul kau berkawan dgn orang yg hebat2,
namun xsemestinya kau hebat,
seperti langit dan bumi,

tak guna pointer melangit,
kalau hanya di kertas, tak dihati,
ohw, dia hebat, pointer pon tinggi,
tinggalkan dia, dia bodoh,
jom berkawan dgn si pandai,
biar dia buat kerja, kita goyang kaki saja,
eh, dah siap?
baru nak bantu...
sign

hanya satu pintaku,
ubahlah sikapmu kawan,
sebelum iya memakan diri,
sebelum topeng sucimu retak satu persatu,
sebelum nyawa dan maruah masih dipegang,
sebelum nasi, menjadi bubur.


9 comments:

wannurfazrini said...

sabar aje lah you . manusia mmg ada yg plastik :)

Fakhrur Razi berkata said...

sadis btol bce..
T.T sabar2 Allah tuh maha adil

Aidi-Safuan said...

huhu... kita mane boleh nak ubah sifat orang lain. kesedaran tuh kan daripada diri sendiri. :D

nadia solihim hussein said...

i sardis!

izzad b* said...

:(

alhariesz said...

zaman stadi mmg ramai yg camtu...senang aje, buat hal sendirik aje...

yg penting, stadi mau fokus...bjaya atau gagal, kita yang nanggung...

rahimie said...

izzad..sedih2 je ku baca membe2 ku ni..biasalah zat,aku dah biasa macam ni..skarang ikut acuan ko sniri bukan acuan org lain..biarla pd yg menyombong tuh..kite tetap trus senyum..bila dah dlm dunia kerjaya..Dah xde time nk pikir benda2 ni..kawan2 ke pe..semua kawan2 kite..tpulang pada kwn tu plak ble ke x trime kite..N XDE SAPE SEMPURNA Punn...TAMBAH lagi..BUKAN DIA SEORANG YANG PAKAI BAJU DIAKHIRAT KELAK' SEMUA BERBOGEL...so faham la..akhirat tetap sama...

wah luahan fasa pertama..teeeeettt~

izzad b* said...

is: wah luahan perasaan satooooooo

SnowladieS said...

agreee! ;)